Vegetarijanski priručnik za početnike

Nova hrana

Nova hranaPšenični gluten, sejtan, tempeh. Ovi nazivi vam mogu zvučati čudno, no “zamjene” za meso nisu novost. Kinezi su prije više od tisuću godina zamrzavali tofu da bi dobili namirnicu nalik mesu, a Japanci su u 15. stoljeću pravili lažnu guščetinu. Na zapadu je prve nadomjestke za meso, napravljene od orašastih plodova i pšeničnog glutena, izumio John Harvey Kellogg, poznat po kukuruznim pahuljicama. Nadomjesci za meso postali su široko popularni četrdesetih godina 20. stoljeća kao jeftina alternativa mesu tijekom rata, a šezdesetih su, u doba 'djece cvijeća', postali veliki hit i pronašli svoje stalno mjesto u zdravoj prehrani.

Ima okus poput mlijeka ili mesa, ali što je to zapravo? Evo kratkog pregleda:

Teksturirane biljne bjelančevine (Textured vegetable protein®- TVP®)

TVP* (registrirani zaštitni znak kompanije Archer Daniels Midland) je ono što ostane od zrna soje nakon što se iz njih izluči ulje. TVP se koristi za sve vrste mesnih nadomjestaka, od veganskih burgera do pilećeg paprikaša. Pojavljuje se u raznolikim oblicima: začinjen ili nezačinjen, mljeven ili u komadima (medaljoni, komadići, ljuspice...) i brzo je kuhan. TVP zapravo ima više bjelančevina od većine vrsta mesa; također nema masti, ima daleko manje kalorija i mnogo je jeftiniji! Može ga se naći u trgovinama zdrave hrane i u običnim trgovinama. Doprinosi sadržajnom bogatstvu pljeskavica, sarmi, lazanja i umaka za špagete.

Tofu

Također poznat i kao 'sojin sir', tofu je kulinarski kameleon. Sam za sebe ima blag okus, ali lako poprima okus druge hrane i začina s kojima se kuha. Može ga se naći u hladnjacima trgovina zdrave hrane i u mnogim supermarketima. Tofu sadrži mnogo bjelančevina, vitamina, kalcija i drugih minerala, a ne sadrži kolesterol. Tvrđi tofu je najbolji nadomjestak za meso, naročito ako je mariniran, pečen, dimljen ili lagano pržen u woku. Ako želite dobiti jelo s posebno vjernom građom poput mesa, smrznite tofu i potom ga otopite. Mekani tofu može se izmiksati kako bi načinili kremaste umake, pudinge i preljeve.

Pšenični gluten

Možda zvuči čudno, ali pšenični gluten (bjelančevinski dio brašna) zaista ima okus po mesu! Gluten možete sami napraviti (gnječenjem tijesta u zdjeli vode dok sav škrob i posije nisu otklonjeni), ali instant gluten brašno i već zgotovljeni sejtan dostupni su u mnogim trgovinama. Prirodno siromašan mastima, sejtan može biti dimljen, pržen na tavi, pečen ili pržen na roštilju poput mesa ili tanko narezan za super zdrave sendviče – dodajte salatu, rajčicu i umak od soje da biste dobili izvrsni topli tost.

Tempeh

Sočna namirnica slična mesu, napravljena od fermentiranih zrna soje. Ima bogat, pikantan okus i može biti iskorištena u gotovo svakom mesnom receptu.

Nadomjestci za jaja

Zamjene za jaja, koje su dostupne u trgovinama zdrave hrane i nekim supermarketima, imaju svojstva baš kao i prava jaja – ili, umjesto već gotovih nadomjestaka, pokušajte svako jaje u receptu zamijeniti 1 žlicom sojinog ili pšeničnog brašna ili kukuruznog škroba pomiješanog s 2 žlice vode. Također za povezivanje sastojaka u jelu, tridesetak grama zgnječenog tofua može zamijeniti jedno jaje.

'Mliječni' proizvodi bez životinjskog mlijeka

Sojino ili rižino i zobeno mlijeko mogu se koristiti umjesto kravljeg mlijeka preliveni preko žitnih pahuljica, u kolačima, umacima, kao i u frapeima. Neka mlijeka su obogaćena kalcijem i drugim dodacima, a ima ih s okusom vanilije, čokolade i slično. Biljni sirevi su izvrsni na pizzama ili u toplim sendvičima. Možete napraviti jednostavno jelo ako na pecivo stavite sojin sir ili ga prelijete šalicom sojinog jogurta. Sojino ili rižino mlijeko također mogu zamijeniti kravlje mlijeko u sladoledima, pudinzima, voćnim jogurtima i drugim slasticama, dok je sojino vrhnje izvrstan dodatak u kuhanim jelima.


Click here to return to PETA.org